Dankzij jullie feedback hebben we begrepen dat er extra uitleg nodig is in verband met de metingen op joule in plaats van snelheid. In deze post zullen we dus een aantal zaken op een rijtje zetten.

Waarom meten op joule en niet op snelheid?

Eén woord: veiligheid. Door een joulemeting te doen met het gewicht van bb waarmee je speelt mét afgestelde hop up zijn de organisaties en andere spelers 100% zeker dat jouw replica niet harder schiet tijdens het spel dan toegelaten.

Waarom meten met het gewicht waarmee je speelt? Zouden standaardgewichten niet eenvoudiger zijn, zoals in Nederland?

Het zou inderdaad logistiek gezien eenvoudiger zijn om gewoon met één of twee gewichten te meten, zoals dat de NABV dat inderdaad voorschrijft. Het probleem is echter dat niet alle replica’s dezelfde joulewaarden schieten met verschillende gewichten.

Een voorbeeld: Als de metingen lineair zouden zijn, dan zou een meting met 0.20gr bb’s uitkomen op 360fps/109mps en 1.2J. Gemeten met bbs van 0.30gr zou dat dan moeten uitkomen op 293fps/89mps. In de praktijk zien we echter dat dit zelden het geval is. Doorgaans is de meting met 0.30gr bb’s ofwel lager ofwel hoger in joulewaarde. Dit heeft vooral te maken met de onderdelen van de AEG/GBB/HPA (niet alleen HPA lijdt hieronder, vergis je niet). 

De enige manier om er dus zeker van te zijn dat de joulewaarde van de bb bij het verlaten van de loop voor iedereen dezelfde is, is om te meten met het gewicht waarmee je speelt.

Wat als de mensen liegen over het gewicht waarmee ze spelen?

Onze sport draait om eerlijkheid. Eerlijk zijn wanneer je geraakt wordt, je verstand gebruiken om spelers niet van dichtbij in hun gezicht te schieten, enz… Er zal altijd misbruik gemaakt worden van vertrouwen, maar de meeste spelers zijn eerlijk en begrijpen dat het alleen in hun eigen voordeel is om de (veiligheids-)regels te volgen. Bij twijfel kan de organisatie altijd met eigen bb’s van het juiste gewicht testen of bb’s lenen van een speler die wel te vertrouwen is. Ook het wegen van een van de bb’s van de speler die ervan verdacht wordt gelogen te hebben over het gewicht, is een optie.

Waarom is de limiet voor DMR’s vastgesteld op 1.7J en niet 1.9J zoals voorheen?

De verklaring is hier tweeledig: Enerzijds hebben we de delay voor DMR’s laten vallen en anderzijds wilden we de joulewaarden tussen ons en de buurlanden zoveel mogelijk gelijktrekken.

Help! Ik heb geen flauw idee hoe hard mijn replica schiet met het gewicht waarmee ik speel?

Je dichtsbijzijnde shop heeft zeker een fps -ahem- joulemeter waarmee ze je verder kunnen helpen. Je kan ook altijd eens horen bij teamgenoten of zij een meter hebben waarmee je je replica even kan testen. Vergeet ook niet om het correcte gewicht van bb in te stellen alvorens je gaat meten.

Help alweer! Ik krijg mijn meter niet ingesteld op het correcte gewicht of mijn meter toont alleen maar de snelheid in fps of mps?

Alweer geen probleem! Gebruik de data in de chart hieronder om uit vissen wat de joulewaarde dan ongeveer is. (Met dank aan airsoftmaster.com)

Hieronder kan je ook nog een schema vinden waarbij de verschillende klassen gelinkt worden aan de verschillende snelheden per gewicht:

Nogmaals help! Mijn gewicht staat er niet tussen?

Dan kan je het zelf bereken met een online tool (er zijn er verschillende): http://www.coderedairsoftpark.com/pages/park-rules-and-hours/fps-calculator.php

Waarop zijn de eisen waaraan de DMR moet voldoen gebaseerd?

  • Enkelschots: veiligheid
  • Lengte minimaal 80cm: lengte van een M4A1 met ingeschoven kolf; de M4A1 is de kortste DMR die ‘in ‘t echt’ gebruikt wordt.
  • Waarom telt een afneembare silencer niet mee? Omdat de replica dan tijdens het even kleiner te maken is dan 80cm. Wil je graag de look met silencer? Laat de innerbarrel er dan in doorlopen, dan telt het wel.
  • Richtmiddel mét vergroting: de functie van een DMR is om gericht onderdrukkingsvuur te geven. Het vervult hiermee dezelfde rol als een machinegeweer dat dit doet door volume. De DMR doet dit door middel van gericht vuur. Daarvoor heb je vergroting nodig.
  • Tweepikkel gemonteerd op het wapen: zie hierboven; ook om replica’s eenvoudig herkenbaar en onderscheidbaar te maken als DMR.
  • Enkel real, low of midcap magazijnen: zie tweepikkel.
  • Slechts één bb tegelijk in de lucht: veiligheid; je dient je schot te evalueren alvorens een nieuw te lanceren.

Mijn DMR voldoet niet aan de fysieke eisen, wat nu?

Je kan je DMR aanpassen om wel aan de eisen te voldoen. Is dit niet op tijd mogelijk of is er een andere reden waarom dit onmogelijk is? Je kan dan altijd een uitzondering aan de organisatie vragen. Zij zullen dan bepalen of je de replica mag gebruiken (mogelijk onder voorwaarden) en wat je no-shooting-zone is.

Categorieën: Algemeen